Naciągają oferując nowy telefon

Oszuści wynajdują coraz to nowe sposoby naciągania, szczególnie osób starszych.

W ostatnim czasie otrzymaliśmy sygnały o przedstawicielach handlowych, którzy powołując się na firmę telekomunikacyjną informują, że obecne telefony – w związku z cyfryzacją linii – niebawem przestaną działać i oferują darmową wymianę obecnego aparatu telefonicznego na cyfrowy. W efekcie podkładają do podpisania nową umowę, na bardzo niekorzystnych warunkach.

Informacja o tym, że jego telefon niedługo przestanie działać bardzo zmartwiła Pana Mariana*, mieszkańca naszego regionu. Od wielu lat jest abonentem tradycyjnej telefonii stacjonarnej. Jak jednak poinformował go młody, uprzejmy mężczyzna dzwoniący z telekomunikacji z Katowic, nie musi się martwić, gdyż firma bezpłatnie wymieni stary telefon na nowy, tak aby nadal mógł korzystać z usługi. Opłaty pozostaną na niezmienionych warunkach.

Jak wyjaśnił dzwoniący wszystko z uwagi na zbliżającą się cyfryzację linii telefonicznych. Stare, analogowe telefony nie będą w nowych warunkach działały. Konsultant zapytał o dogodny termin wymiany aparatu i umówił się na wizytę w domu Pana Mariana.
Zgodnie z obietnicą młody mężczyzna, przedstawiający się jako przedstawiciel telekomunikacji, zjawił się w domu pana Mariana nazajutrz. Przekazał starszemu mężczyźnie aparat i wyjaśnił, że jego odbiór należy pokwitować. Pan Marian złożył swój autograf wszędzie, gdzie chciał tego gość przedstawiający się jako przedstawiciel telekomunikacji.
Dziękując za podpisanie papierów handlowiec zapewnił, że za wymianę telefonu nie zostaną naliczone żadne opłaty, a koszty usług pozostaną bez zmian. Nowy telefon prezentował się okazale, miał duże klawisze numeryczne. Był dokładnie taki, jaki już od jakiegoś czasu chciał sobie kupić pan Marian.
Problemy zaczęły się, gdy mężczyznę odwiedził syn. Widząc nowy telefon, syn zapytał o zakup. Słysząc wyjaśnienia ojca, poprosił o dokumenty. Okazało się, że wśród podpisanych papierów znajdują się: umowa z zupełnie nieznaną firmą świadczącą usługi telekomunikacyjne oraz zgoda na przeniesienie numeru pana Mariana do nowego operatora. Nie było za to żadnego cennika usług, choć jego dołączenie do umowy jest obowiązkowe.
Syn pana Mariana szybko przygotował stosowne dokumenty i wypowiedział umowę odsyłając równocześnie otrzymany aparat telefoniczny. Przygoda Pana Mariana zakończyła się szczęśliwie, jednak dla wielu starszych osób wymiana telefonu może być początkiem sporych kłopotów. 
Firma, której przedstawiciel odwiedził pana Mariana działa bardzo sprytnie. Przez pierwsze dwa miesiące od podpisania umowy nie nalicza żadnych opłat. Pierwszy rachunek, oczywiście sporo wyższy niż dotychczasowe, dociera do klienta dopiero po trzech miesiącach. Jest już wtedy za późno na odstąpienie od umowy. Z kolei jej wypowiedzenie związane jest z zapłatą wysokiej, czasami nawet kilkutysięcznej kary.
Jak możemy się bronić przed tego typu oszustami? Przede wszystkim starajmy się zweryfikować informacje podane przez dzwoniącego czy odwiedzającego nas handlowca. Jak dowiedzieliśmy się w Biurze Obsługi Klienta Orange Polska – firmy, która przejęła Telekomunikację Polską S.A. i posiada największą sieć telefonii stacjonarnej w naszym kraju – w najbliższym czasie nie jest planowana cyfryzacja stacjonarnych linii telefonicznych. Jeśli jednak taka operacja będzie się w dalszej przyszłości odbywała, to zostanie ona poprzedzona szeroką kampanią informacyjną, tak jak było to, kilka lat temu, w przypadku zmiany sposobu nadawania telewizji naziemnej.  
W przypadku osobistego kontaktu z przedstawicielem firmy warto poprosić o identyfikator potwierdzający reprezentowanie danego operatora. 
Jeśli dochodzi do podpisania umowy warto ją dokładnie przeczytać. W szczególności warto zwrócić uwagę na nazwę firmy, z którą zawieramy umowę. Niebezpieczne umowy oferują nam najczęściej mało znane firmy. Jeśli nazwa firmy niewiele nam mówi, warto spisać jej dane i zweryfikować wiarygodność jeszcze przed podpisaniem czegokolwiek.
Gdy umowa zostanie już podpisana, warto pamiętać o tym, że w przypadku umów zawieranych poza siedzibą firmy (w domu lub poprzez kuriera) mamy 14 dni na odstąpienie od nich. Jak poinformowała nas Joanna Maciąga, Powiatowa Rzecznik Praw Konsumenta w Oświęcimiu, pismo z odstąpieniem od umowy należy wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Jeśli odstąpienie od umowy wiąże się z oddaniem sprzętu, warto ten sprzęt wysłać osobnym listem, również za potwierdzeniem odbioru. Niektóre nieuczciwe firmy, po przesłaniu wypowiedzenia oraz sprzętu wspólną przesyłką, próbują tłumaczyć, że jedna z tych rzeczy do nich nie dotarła i próbują utrzymać umowę w mocy. 
W przypadku problemów z operatorami telefonicznymi oraz innymi nierzetelnymi sprzedawcami zawsze możemy udać się po pomoc do powiatowych rzeczników praw konsumenta. Możemy się z nimi kontaktować telefonicznie pod numerami: (33) 844 97 33 w Oświęcimiu oraz (33) 87 34 240 w Wadowicach,
wad
 
* imię zostało zmienione


Lista Ważne tematy
Strona główna

Reklama

Reklama

Reklama


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama